Yesterday I had my first flight in C-ISLA, or as we call it "India Sierra Lima". It is a high powered ultra light with state of the art avionics. It was more difficult than I expected. There is so much you need to control simultaneously. If you concentrate on keeping one of altitude, course, airspeed steady, the other two are likely to veer off. I did three approaches on a grass strip and then the instructor landed it back at the base, or CZBB as we call it. Twice I heard the stall warning go off. But this puppy has excess power, as it is the GSX-R of the ultra lights. Most important thing I learned yesterday: the throttle is used to control altitude, not so much your speed. Also, if you "floor" it, the plane yaws to the left and the nose pitches up. The rudder is more dominant than stick (elevator + aileron) control.
3 comments:
Ik zie een CONTACTSLOT ? en een HANDCHOKE ? weet je zeker dat je in een vliegtuig zat?
Als die kist met meer throttle naar links en naar boven wil betekent dat de motor/prop as niet juist is uitgelijnd.
Ik heb een DVD-tje daar staat precies in waarom de motor niet precies in de hartlijn van het airframe moet staan....
C-ISLA? hoeft de A dan niet in de radio roepnaam te worden genoemd?
Je kunt een Garmin GPS koppelen als AutoPilot en dan bijv. NAV HOLD kiezen, dan heb je alle tijd om je te concentreren op de TRIM's
Lijkt me allemaal toch wel geweldig, doe je best met je THEORY en zorg dat ik een keertje mee kan!!
De alpha en charlie laten ze weg, for brevity sake.
Er zit een GPS in het toestel, maar die laten ze vaak weg voor les vluchten. As a matter of fact: de instructeur vertelde me dat ie soms alle instrumenten afdekt om te zien of je blind kan vliegen.
Dat is een druk veldje, ik zie zelfs nog een vliegtuig op de rwy vlak achter die airborne kist.
Ik kan niet in de hangaars kijken maar op het platform en op de taxiways tel ik zeker 119 vliegtuigen. Die blijven altijd buiten staan?
Post a Comment